zondag 23 juni 2013

Klompen!

Mijn moeder maakt redelijk veel glas-in-lood.
Ze heeft ook iets leuks bedacht voor de restjes:
Kijk maar!
 


En dan wordt dan:


Het creatief bezig zijn is me met de paplepel ingegoten.
Zeker als je weet dat mijn oma (moeders moeder) altijd coupeuse is geweest.
 Ze kon door polio geen boerenwerk doen
 (zoals in de Achterhoek meestal gebruikelijk) 
en moest dus iets anders.
 Toch denk ik wel dat haar hart daar echt lag, 
want hoe oud ze ook was ( ze is 96 geworden),
 bleef ze sokken breien en
 interesse tonen eigen gemaakte kleding. 
Ze bekeek altijd de patronen en gaf (meestal ongevraagd) commentaar op de stof.
 Ik vond het altijd wel leuk om daar met oma over te praten vooral omdat ze ook een goed inzicht en ideeen had.
Mijn andere oma (waar we woonden tot ik 12 was)
 was ook altijd bezig. 
Haar vader was kleermaker en ze vertelde daar altijd veel verhalen over.
 Zelf was ze niet zo handig met naald en draad.
 Dat werd zeker veroorzaakt door het feit dat ze linkshandig was en alles rechts moest doen.
 Haken en breien kon ze wel goed.
 Mijn lieve oma heeft voor alle kleindochters (ze had er 14) pannenlappen gemaakt. 3 per persoon. 1 voor in het gebruik, 1 voor in de was en 1 voor in de kast.
 Waarom ik dan 4 paar heb??
 Ze maakte ze trouwens ook voor mijn broer.
 Hij is de enige van de kleinzoons,
 die op  kamers ging om te studeren.


Je kunt zien dat ze veel gebruikt zijn. 
Er zitten onverwijderbare vlekken in.
 Maar toch doe ik ze niet weg!!
 Een van de fijne herinneringen aan deze geweldige oma!
Wil je zien wat ik gehaakt heb, kijk dan op mijn blog. 




1 opmerking:

h&m